Är du företagare? Är någon i din familj företagare?
Om inte så kan jag absolut förstå att du inte gillar att se sponsrade inlägg i ditt flöde på Facebook. Du kanske snarare känner dig förföljd i vissa fall. Och det är därför det är så viktigt att förstå hur du ska använda dig av möjligheten att annonsera om du är företagare. Både för att inte göra dina presumtiva kunder irriterade men också för att du ska använda rätt sätt att annonsera. För annonserna kan bli dyra om du gör på fel sätt och riktigt riktigt lönsamma om du gör på rätt sätt. Är du företagare och du inte annonserar på Facebook då anser jag att du lämnar massor av pengar på bordet.
Jag själv är lite nördig och sitter och analyserar massor av vad som händer på Facebook, både hur tongångarna går i inlägg och hur företag använder sig av annonser. Jag kan lugnt säga att det är ett av mina nördiga intressen. Men det är ju så, vill man bli riktigt bra på något så behöver man ha ett brinnande intresse och så klart hjälper det att jag är en strategisk analytiker, det är inte alla som har detta intresse. Men för mig som är LOGIKER, enligt ett tidigare inlägg jag gjorde i min gratis Facebook-grupp, så faller det sig ganska naturligt.
Men nu åter till ämnet – MARKNADSFÖRING! Och då i synnerhet onlinemarknadsföring.
Anledningen till att jag ens skriver den här artikeln är att jag såg det här inlägget på Facebook. En av mina vänner ställde frågan ”Är det någon mer än jag som mest ser sponsrade inlägg här på Facebook?” Hon fick svar som:
– Det har blivit ganska mycket sådant, ja.
– Man får hålla sig i grupper.
– See lots!!
– Mm, trist
– Ja, tyvärr!
– Ja, tyvärr.
… och så fortsätter det.
Jag som jobbar med marknadsföring ser det här på ett annat sätt. Och då jag vet att hon som ställde frågan är företagare så var jag tvungen att kolla mitt eget flöde. Och ja visst ser jag en del sponsrade inlägg och det är av flera anledningar.
I vissa fall har de som annonserar träffat helt rätt. I de fallen har de verkligen gjort en bra målgruppsanalys eller så har jag redan intresserat mig för vad de har att erbjuda.
I andra fall är det helt fel annonser som jag ser i mitt flöde och nu har jag gjort det till en sport att kolla varför jag ser dem. Det är ganska intressant och ger mig hela tiden nya uppslag till mina och mina kunders annonser. Nördigt – jag vet. Men lönsamt som bara den att ha koll på.
Svaret på hennes fråga var att jag ser kanske 1 annons av 5 i mitt flöde, och som sagt några helt rätt och några helt fel. Nyfiken som jag är så frågade jag varför hon undrade. Och svaret på det har inte kommit ännu.
Många av de jag träffar gillar inte annonser i flödet och flera av kommentarerna på det här inlägget tycker jag tyder på det. Men det finns idag inte många bättre sätt att nå sina kunder. Jämför med vad det kostar att annonsera i en tidskrift eller dagstidning. En annons på baksidan av lokaltidningen beror på storleken på annonsen så det går att mäta, men hur många som ser den och om de är dina idealkunder är omöjligt att mäta. Ja du kan så klart veta tidningens upplaga men det är i stort sett allt du vet. Så ponera att du lägger 8 000:- på en tidningsannons i Gotlands Allehanda en tisdag i februari. Hur vet du att det fungerar?
Lägger du samma pengar på en annons på Facebook så öppnar sig massor av möjligheter. Du kan för det första välja din målgrupp och du kan också styra din budget utifrån hur väl annonsen fungerar. Och om annonsen inte fungerar kan du helt enkelt stänga av den och det långt innan den nått upp i 8 000:- som du betalar i gällande tidningsannonsen… och det utan att den kanske ens gett det resultat du önskar. Har du däremot en vinnande annons på Facebook kan du bara öka din budget till mer än 8 000:- och tjäna mer pengar under kontrollerade former.
Men du behöver så klart ha koll på en del väsentliga parametrar för att bli framgångsrik.
Så jag antar två saker efter att jag inspirerades av inlägget på Facebook.
- De som inte gillar att se annonser i sitt flöde, de är inte företagare.
- De har kanske boostat ett inlägg som Facebook föreslår oss att göra och har inte sett den ROI som de hade tänkt sig.
Hur gör du? Har du annonserat på Facebook? Och vad har det gett dig? Berätta gärna i en kommentar. Och är du företagare och vill lära dig mer, då ska du hänga med i min grupp Lyckas Online med Patricia – fri grupp.
Lämna ett svar